Poznański Festiwal Nauki i Sztuki 2024

To wydarzenie się zakończyło

W dniach 15-20 kwietnia 2024 roku odbędzie się 27. edycja Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. Wiodące poznańskie ośrodki akademickie i naukowe zapraszają w tych dniach do swoich przestrzeni wszystkie osoby zainteresowane nauką i sztuką. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie sztuczna inteligencja.

Na Wydziale Matematyki i Informatyki wszystkie wykłady i warsztaty odbędą się już 19 kwietnia. Zachęcamy do udziału!

Poznański Festiwal Nauki i Sztuki jest dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki II.

Program

Godzina Tytuł Typ Wiek uczestników Prowadzący Sala Limit miejsc
10:00-11:00 Czy AI zastąpi matematyków? Wykład 14+ dr Bartosz Naskręcki Aula A 200
11:00-12:00 Czy komputer potrafi „grać w życie”? Warsztaty 10-17 prof. UAM dr hab. Mieczysław Cichoń A0-1 40
11:30-12:30 Sztuczna empatia Wykład 14+ dr Joanna Siwek Aula A 200
12:30-13:30 Obrazki ,,z głową”, czyli o tym jak logiczne mogą być obrazki. Warsztaty 10+ prof. UAM dr hab. Katarzyna Rybarczyk-Krzywdzińska i dr Joanna Polcyn-Lewandowska A2-24 55
9:00-14:00 Książki, sztuka i matematyka Pokaz b.o. Sylwia Korzyb i Ewa Siekierska Biblioteka WMI b.o.
9:30-11:30 i 12:00-14:00 Pokaz robotów Pokaz b.o. Michał Skrzypczak, Martyna Paliwoda Hol główny b.o.
9:00-14:00 Skąd się wzięły komputery? Pokaz b.o. dr Jan Kaczmarek Kolekcja Maszyn Liczących b.o.

Opis wydarzeń

W trakcie wykładu chciałbym przedstawić najnowsze narzędzia z zakresu sztucznej inteligencji i możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej matematyka oraz przedyskutować historię oraz pomysły na dowodzenie twierdzeń matematycznych z pominięciem człowieka. Czy w najbliższej przyszłości zniknie profesja taka jak badacz-matematyk, a może wręcz przeciwnie – oto otwiera się horyzont zupełnie nieznanych możliwości rozwoju matematyki jako dyscypliny naukowej? Czy wizja matematyka-badacza pracującego ramię w ramię z algorytmami AI to bajka, a może najbliższa przyszłość? Zapraszam do udziału!

Sztuczna inteligencja jest jednym z prężniej rozwijających się dziś działów informatyki. Wokół niej na bieżąco tworzy się wiele kontrowersji, szczególnie tych związanych z tak zwaną „doskonałą” sztuczną inteligencją, czyli SI, która potrafiłaby przeprowadzać procesy myślowe co najmniej na takim samym poziomie jak człowiek. Idea maszyny zdolnej do samodzielnego myślenia, decydowania i uczenia się, a równocześnie mającej dostęp do olbrzymich ilości danych i możliwości przetwarzania i zapamiętywania, jawi się sporej ilości osób jako zagrożenie, szczególnie ze względu na negatywne cechy psychologiczne, które taka maszyna mogłaby wykazywać. W związku z tym pojawia się pytanie o emocje i człowieczeństwo sztucznej inteligencji.

Krótko omówimy najbardziej popularny automat komórkowy: symulujący rozwój kolonii komórek według reguł Conwaya. „Game of life” to w zasadzie nie jest gra komputerowa – sam komputer prowadzi symulacje w oparciu o wprowadzone zasady. A te mają być proste. Ale przedstawimy kilka ciekawych pytań z tym związanych: przeżycie lub wymarcie kolonii, „ruch” kolonii czy możliwość powstania kolonii o dowolnym kształcie. I to będzie zadanie uczestników warsztatu!!  Dla starszych uczestników sugestia – to może też być ciekawe doświadczenie programistyczne (ale to już poza warsztatem).

Warsztaty są adresowane do wszystkich. Do tych, którzy bardzo lubią rozwiązać zagadki i szukają nowych wyzwań i do tych którzy jeszcze nie odkryli, że rozwiązywanie zagadek jest fajne. W trakcie warsztatów zaprezentujemy ciekawy rodzaj zagadki – obrazki logiczne (zwane także hanjie lub nanogram). Uczestnicy odkryją kilka metod ich rozwiązywania i, jeśli będą chcieli, rozwiążą kilka obrazków samodzielnie. Uwaga: rozwiązywanie obrazków może być uzależniające.

Oprowadzanie po Bibliotece wraz z prezentacją wystawy „Sztuka i matematyka”.

Interaktywny pokaz robotów. Można zobaczyć między innymi konstrukcje LEGO Mindstorms i WeDo oraz robota edukacyjnego Photon.

Oprowadzanie po Kolekcji Maszyn Liczących, stałej ekspozycji WMI UAM z komputerami takimi jak Atari, ZXP. W KML będzie można poznać pierwsze narzędzia służące do obliczeń i sprawdzić czy Sztuczna Inteligencja umie obsłużyć „kręciołka”.

Rejestracja

Rejastracja na wydarzenie została zakończona.

Zdjęcia z wydarzenia

IMG-20240419-WA0010

Zdjęcie 7 z 9

Kontakt

pfnis@wmi.amu.edu.pl

Szczegóły

19 kwietnia 2024 09:00
19 kwietnia 2024 15:00